כלב ותינוק חדש – לצלוח את השינוי

הצטרפות של תינוק חדש למשפחה היא עניין משמעותי עבור כלבים רבים. לא רק שהכלב צריך להתרגל לתינוק עצמו, אלא גם להסתגל לכל השינויים הנוספים שמביאה עימה התרחבות המשפחה. במאמר זה תוכלו למצוא טיפים חשובים שיעזרו לכם להתכונן, להפגיש את הכלב והתינוק בצורה טובה ולנהל בהצלחה את הבית במצב החדש.

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
במהלך ההריון
חלק מהאנשים לא אוהבים לעשות זאת, אבל מומלץ להכין מראש את הבית לקראת בוא התינוק כדי לא להעמיס על הכלב הרבה שינויים בבת-אחת. להכין את המיטה והחפצים של התינוק כך שיהפכו מוכרים לכלב, לאפשר לו להתרגל לשינויים בבית עוד לפני שהתינוק מגיע.
 
 
במידה והכלב פוגש תינוקות בסיטואציות שונות כמו מפגשים משפחתיים למשל יש להקפיד שהחווייה תהיה חיובית מבחינתו ולא מלחיצה (מגע לא נעים מתינוק, ענישה מהבעלים או תיסכול בסביבת התינוק וכדומה). ניתן ואף רצוי להרגיל את הכלב לקולות שתינוקות משמיעים – אפשר לעשות זאת באמצעות השמעה של הקלטות תוך שאתם מוודאים שהכלב מתרגל לקולות ומגיב אליהם פחות ופחות עם החשיפה. אם ההיפך קורה – הנמיכו את הווליום או הגדילו את המרחק עד למצב שבו הכלב שומע את הרעשים ולא נלחץ.
 
 
אם הכלב שלכם רגיל לבלות איתכם זמנים ארוכים בלי הפרעה כדאי ללמד אותו שגם זמן עם עצמו יכול להיות מתגמל. כאן יעזרו צעצועי האכלה כמו קונג (רגיל או וובלר) מלא במטעמים או משחקי האכלה אחרים שיעסיקו את הכלב בחלק מהזמן, כאשר אתם לא פנויים אליו.
לחצו על הטקסט לסרטון הדרכה על שימוש בקונג קלאסי
 
אם עדיין אין לכלב פינה נעימה משלו בבית, כזו שבה הוא יכול לרבוץ באין מפריע, זה הזמן להכין לו אחת כזאת וללמד אותו ששווה לו ללכת לשם. זה יכול לעזור מאוד בהמשך הדרך.
 
ולבסוף, אם יש לכם כלב רגיש שנוטה להילחץ מדברים חדשים או שידוע שיש לו קושי עם תינוקות וילדים קטנים – רצוי מאוד להיעזר באיש מקצוע מנוסה שילווה את התהליך כבר משלב ההיריון.
 
הפגישה הראשונה
במקרים מסוימים יהיה עדיף להפגיש את הכלב והתינוק מחוץ לבית אך בכל מקרה הדבר החשוב ביותר הוא שהמפגש ייערך בסביבה שמוכרת לכלב ושהוא מרגיש בטוח ונינוח בה. חשוב מאוד לא לכפות על הכלב קירבה לתינוק במידה והוא מבקש להימנע. המטרה היא לייצר לכלב חווייה רגועה ונעימה ולכן הדגש צריך להיות על מה שנעים לכלב באותו רגע. אם הכלב מראה סקרנות חיובית כלפי התינוק ניתן לאפשר לו, תחת השגחה ובצורה בטוחה, להתעניין ולחקור.
 
 
במידה והכלב מגיב בצורה לא טובה לתינוק יש להרחיק מיידית למקום רגוע, לייצר הפרדה ולהתייעץ עם איש מקצוע מנוסה. חשוב להימנע מלהעניש את הכלב בנוכחות התינוק, גם אם אתם כועסים ומאוכזבים. הכלב עלול לקשר את העונש לתינוק ואתם לא מעוניינים בזה מפני שזה פתח לבעיות גדולות יותר בהמשך.
 
 
כשהכנתם את התנאים בצורה טובה לפני הלידה וביצעתם את ההפגשה הראשונה בצורה נעימה אתם במסלול הנכון ומוכנים להתחיל את החיים המשותפים עם הכלב והתינוק ברגל ימין, אך תמיד חשוב לזכור דבר אחד: מהרגע שנכנסים הביתה עם התינוק אין לאפשר, ולו לכמה רגעים, מצב שבו הכלב נשאר לבד עם התינוק או ניגש לתינוק כשאתם לא נמצאים שם כדי להשגיח. בטיחות מעל הכל.
 
תינוק וכלב, כלב ותינוק
אז זהו, המשפחה התרחבה באופן רשמי וזה עכשיו עניין קבוע. החיים המשותפים מתחילים, לכולם יש צרכים וצריך לשמור שכולם יהיו מרוצים עד כמה שניתן.
 
לאחר שהתינוק הגיע האתגר הגדול הוא לדאוג שהכלב לא ייזרק הצידה בצורה קיצונית מידי. הבית מתנהל עכשיו סביב התינוק וזה מצב נתון שבתוכו צריך לראות איך ניתן לבנות מסגרת שבה גם הכלב מקבל את המקום שלו. אם תצליחו לייצר מצב שבו הכלב ממשיך לקבל פעילות פיסית ומנטלית על בסיס יומי – טיולים ארוכים, פעילות בפארק או בגינת הכלבים, פעילות מעניינת בבית איתכם או שימוש חכם בצעצועי האכלה וכן הלאה – אז אתם כבר במצב טוב. מי שלא יכול להשקיע זמן ואנרגיה ויש לו אפשרות כלכלית – דוגווקר אמין ומקצועי, אפילו לפעמיים או שלוש בשבוע, יכול להיות פיתרון טוב שיעזור.
 
 
הקפידו להמשיך לתת לכלב יחס וחיבה גם בנוכחות התינוק. אפשר ורצוי גם לדבר אליו לפעמים, למשל כשהידיים שלכם עמוסות. אנחנו רוצים לשמור על מצב כמה שיותר מאוזן שבו מצד אחד הכלב לא נפגע בצורה יותר מידי משמעותית מהשינוי ומצד שני הוא יודע גם להיות בסבבה עם עצמו כשאתם עסוקים.
 
 
חשוב לכוון את הכלב להתנהגות רגועה בסביבת התינוק וכשזו מתרחשת לתגמל אותה בנדיבות. כשיגיע גל המבקרים שלאחר הלידה, בהנחה שהכלב שלכם חברותי לאנשים, אפשר לבקש ממי שמבקר להתייחס במידה גם לכלב ולא רק לתינוק ואליכם.
 
 
בחודשים הראשונים התינוק סטאטי בסה“כ. הוא עדיין לא זוחל ולכן אין דאגה שהוא ייכנס למרחב הפרטי של הכלב. בחלוף מספר חודשים המצב הזה ישתנה וזה יחייב אתכם להשגיח עוד יותר. כלל אצבע עם תינוקות וכלבים: אין לאפשר מצב שבו התינוק זוחל לעבר הכלב ומתחיל לגעת בו בצורה לא מבוקרת. אם כבר איפשרתם קירבה מבוקרת מיוזמתו של התינוק, הקפידו להתבונן ולקרוא את שפת-הגוף של הכלב והיו ערים לנוכחותם או היעדרם של סימני לחץ ואי-נוחות כמו פיהוק, ליקוקי שפתיים שלא בהקשר לאוכל, הפניית המבט הצידה מהתינוק, אישונים מורחבים, פה סגור וגוף נוקשה, אוזניים משוכות לאחור בחוזקה או זקורות למעלה וכדומה. טוב תעשו אם תתנו לכלב מרחב ברגע שהציג אפילו סימן עדין אחד. קראו לכלב אליכם ושבחו אותו כשהוא מגיע או לחילופין הרחיקו את התינוק. באופן כללי, הקפידו שתמיד תהיה לכלב פינה נוחה ושקטה שבה לא מפריעים לו.
 
 
גם אם הכלב שלכם מאוד סבלני למגע מהתינוק ונראה מאוד רגוע עדיין לא מומלץ לאפשר קירבה ומגע לא מבוקרים מצד התינוק. תארו לעצמכם שיום אחד הכלב שלכם סובל מכאבים באזור מסוים בגוף ואתם לא יודעים. התינוק זוחל אליו ונוגע בכלב בדיוק במקום שכואב לו. מסוכן, נכון? אז תמיד כדאי להשגיח ולהיזהר.
 
 
לכלבים אין מוסר ואין להם הבחנה בין טוב ורע. הם לא חושבים לעצמם דברים כמו ”אני בחיים לא אנשך את התינוק כי זה ממש לא בסדר לנשוך תינוקות“. כלבים מבחינים בין נעים ולא נעים, כדאי ולא כדאי, מסוכן או בטוח. אל תיקחו סיכונים. הכינו את הכלב לשינוי, עיזרו לו לקבל את התינוק בצורה טובה ושמרו על התנהלות בטוחה ואחראית. כך תוכלו לנהל את חיי המשפחה המורחבת לרווחתם של כל המעורבים – ההולכים על שתיים, על ארבע, ואלה שעוד יונקים.
 
רון מורד
מאלף ומטפל התנהגותי בכלבים
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
השארת תגובה